BAGSKOL
Understanding the unseen and culturally complex challenges for teachers. Inductive (ethnography) and deductive (didactics) approach.
Comprendre les défis non-perçus et culturellement complexes pour les enseignants. Approche inductive (ethnographie) et déductive (didactique).
The BAGSKOL project (Erasmus+ KA2) aims to understand culturally complex teaching in schools. This innovative concept corresponds to a range of complex subjects and situations that are generally dealt with from one or some cultural view.s. That can make it difficult to address the core questions in the teaching knowledge. For teachers, culturally complex teaching appears as uncomfortable to deal with, uneasy to anticipate. Ideally, this would necessitate a high level of self-reflexion from the teachers. Additionally, it appears difficult, at first, to de-centre these questions from their national context, even if they address global and interconnected questions: teaching institutions produce norms and practices in line with legal requirements and national curricula. Thus, it is a challenge in teacher training to propose procedures dealing with these questions.
International and intercultural cooperation is a means to develop a holistic and comprehensive understanding of these teaching questions and their context. This allows the clarification of the multi-faceted aspects of these questions and potentially more fruitful teaching. BAGSKOL gathers the teams of six university and will follow the collaborative creation of courses, teaching and analysis by international pools of students. The project will provide, in association with different partners, resources, guidance and training toward change. It aims to make a significant contribution to the understanding of the complexity and cultural dimension of the teaching in the classroom.
Le projet BAGSKOL (Erasmus+ KA2) vise à comprendre l'enseignement culturellement complexe dans les écoles. Ce concept innovant correspond à une série de sujets et de situations complexes qui sont généralement traités par un ou de plusieurs points de vue culturels seulement. Pour les enseignants, l'enseignement culturellement complexe est difficile à gérer et à anticiper. Dans l'idéal, cela nécessiterait un niveau élevé d'autoréflexion de la part des enseignants. En outre, il semble difficile, dans un premier temps, de décentrer ces questions de leur contexte national, même si elles portent sur des questions globales et interconnectées : les institutionss d'enseignement produisent des normes et des pratiques conformes aux exigences légales et aux programmes d'études nationaux. C'est donc un défi pour la formation des enseignants que de proposer des procédures traitant de ces questions.
La coopération internationale et interculturelle est un moyen de développer une compréhension holistique et globale de ces questions d'enseignement et de leur contexte. Cela permet de clarifier les aspects multiples de ces questions et d'offrir un enseignement potentiellement plus constructif. BAGSKOL rassemble les équipes de six universités et observera la création collaborative de cours, l'enseignement et l'analyse par des groupes internationaux d'étudiants. Le projet fournira, en association avec différents partenaires, des ressources, des conseils et une formation pour l’amélioration de la formation des enseignants. Il vise à apporter une contribution significative à la compréhension de la complexité et de la dimension culturelle de l'enseignement en classe.
The BAGSKOL consortium is made of researchers, trainers, teachers and students from:
Le consortium BAGSKOL est composé de chercheurs, de formateurs, d'enseignants et d'étudiants de :
Nantes Université (NU, France, coordinator), Pädagogische Hochschule Weingarten (PHW, Germany), Universidad de Murcia (UMU, Spain), Universidad de Zaragoza (UNIZAR, Spain), Linnéuniversitetet (LNU, Sweden), Taras Shevchenko National University of Kyiv (KNU, Ukraine).
Le projet BAGSKOL est un projet Erasmus+ KA2 (400 000€). Il bénéficie également d’un Seed Funding (14 500€) de l’alliance Universitaire EUniWell.